Tema 9. A Idade Moderna, unha nova era - 3ºESO (pdf)
Tema 9. A Idade
Moderna, unha nova era
9.1.
Un tempo de exploracións
Ata
os séculos XV e XVI, os europeos concibían o mundo dividido en tres partes,
separadas por mares: Europa, Asia e África. E,
contrariamente ao que se pensa, dende a antiga Grecia xa se era consciente da
esfericidade da Terra... aínda que non se coñecera nada do que había alén o
“Océano” (unha única masa de auga que se supoñía que envolvía toda a Terra
coñecida).
Durante
a Idade Media eran moi prezados en Europa os produtos exóticos que chegaban de
Extremo Oriente, como a seda e as especias, que eran un
distintivo de prestixio para os grupos dominantes da sociedade. Os mercadores
traíanos a través da ruta da seda, unha serie de vías comerciais que
unían Constantinopla con China. En 1453 os otománs conquistaron
Constantinopla, absorbendo o Imperio bizantino e bloqueando así a ruta da
seda. Foi entón cando moitos mercadores e gobernantes comezaron a pensar nunha
ruta alternativa.
Ademais,
a navegación ata aquel momento era basicamente de cabotaxe, é dicir, de cabo a
cabo e sen perder de vista a costa, xa que era a única referencia fiable da
ubicación na mar. Pero ao longo do século XV difundiuse o uso de varios instrumentos
que facilitaron a navegación en alta mar, entre outros os seguintes:
O compás, que probablemente chegou a Europa desde
Oriente a través dos comerciantes árabes, permitiu navegar sen ter a costa á
vista e tamén de noite, polo que se acortaban as viaxes marítimas.
O astrolabio e o cuadrante posibilitaron
calcular a latitude.
A corredeira e a ampoleta axudaron a medir a
velocidade á que navegaba o barco.
Os portolanos eran cartas náuticas en que se
representaban as costas, as rutas marítimas e os obstáculos que os mariños
debían ter en conta ao navegar preto da costa. Isto deu un impulso á
cartografía, que se desenvolvería completamente cos primeiros viaxes oceánicos.
Por
outra banda, mellorouse a técnica de construción de barcos, engadindo un temón
no eixe, que aumentaba a manobrabilidade. E apareceron novos modelos de
embarcacións, adaptadas á navegación no océano, como a carabela, máis
lixeira e segura, ou a nao, que tiña unha maior capacidade de carga.
1. Que pobo domina as rutas
comerciais terrestres entre Europa e os mercados asiáticos no s. XV?
2. Cita cinco avances que permiten a
navegación en alta mar dende o s. XV.
9.2.
As exploracións portuguesas
Desde
principios do s. XV, Portugal quería encontrar unha ruta cara á India distinta
da que utilizaban os comerciantes italianos e musulmáns e, polo tanto, que
evitase a navegación polo Mediterráneo. Deste xeito, os portugueses pensaban
que poderían facerse co comercio das especias e da seda de Extremo Oriente.
O
grande impulsor deste ambicioso proxecto foi o infante Henrique o Navegante,
fillo do rei Xoán I de Portugal. Para salvar as dificultades, como a
inexperiencia dos mariñeiros ou o medo destes a navegar cara ao sur do
continente africano, onde as lendas falaban dun “mar tenebroso”, creou unha escola
náutica en Sagres. Nela formáronse as tripulacións das expedicións,
e cartógrafos chegados desde diferentes lugares do mundo elaboraron mapas máis
precisos.
Os
portugueses avanzaron pouco a pouco. Tras a conquista de Ceuta en 1415,
descubriron as illas de Madeira (1419) e dos Azores (1431), que
incorporaron a Portugal. En 1434 dobraron o cabo Bojador, ao sur de
Marrocos; para iso tiveron que perfeccionar a navegación e dominar a técnica
coñecida como “volta do mar”, que lles permitía sortear as correntes
adversas e buscar as favorables para chegar ao seu destino.
En 1446 ocuparon as illas de Cabo Verde,
e, no ano 1460, entraron no golfo de Guinea. Tras a morte de Henrique o
Navegante en 1460, o avance portugués cara ao sur continuou, pero de forma máis
lenta. En 1482, Diego Cao descubriu a desembocadura do río Congo e, en
1487, Bartolomé Díaz alcanzou o cabo de Boa Esperanza, no extremo
sur de África, o que deixaba aberto o paso cara ao océano Índico.
Por eses anos, un tal Cristovo Colón visitara
ao rei de Portugal unha nova ruta para chegar á India, navegando cara ao oeste
polo Océano; pero o éxito de Bartolomé Díaz fixo que se desestimara unha idea
así. En 1498, Vasco da Gama conseguía chegar á India,
culminando así este proxecto e consolidando a presenza dos barcos portugueses
no Océano Índico. Os portugueses crearon un grande imperio marítimo, defendido
por factorías costeiras, que servían para dar comerciar co interior dos
territorios en que se atopaban e para
dar abastecemento e asistencia aos barcos que transitaban por estas rutas.
3. Que institución, fundada polo
infante Henrique o Navegante, facilitou importantes avances para a navegación
en alta mar?
4. Como se chaman os enclaves
comerciais construídos polos portugueses nas costas de África e a India?
9.3.
As exploracións castelás
Cristovo
Colón, un
mariñeiro de orixes un tanto misteriosas, estaba convencido de que existía unha
forma máis curta de chegar á India que a ruta arredor de África, navegando cara
ao oeste e cruzando así a “mar Océana”. Pero esta idea resultaba unha
empresa aloucada na época, polo enorme risco que supoñía investir unha
considerable suma de cartos en formar unha frota que ía afastarse das costas
para seguramente nunca retornar.
Tras
a negativa de Portugal, Colón dirixiuse a Castela, onde Isabel e Fernando, os Reis
Católicos, decidiron apoiar este singular proxecto. A expedición, formada
por tres naves, partiu o 3 de agosto de 1492 do porto de Palos de la Frontera
(Huelva). Dirixiuse primeiro ás illas Canarias, de onde parten unhas correntes
mariñas e de vento que forman unha auténtica “autopista” cara ao oeste.
Despois
de varias semanas vagando polo océano, cunha tripulación desesperada e a punto
de amotinarse contra Colón, avistouse terra o 12 de outubro de 1492. Os
cálculos do almirante indicaban que se atopaban en Cipango (Xapón); a realidade
é que estaban na illa de Guanahaní, unha das que conforman as Bahamas.
Despois de recalar en Cuba e A Española, regresou a Castela, e faría tres
viaxes máis na súa vida, para explorar e asegurar o dominio castelán das novas
terras.
Nos
seus últimos anos, o diario de Colón nos di que el podía sospeitar que chegara
a un novo mundo, distinto de Asia. En todo caso, o éxito da súa expedición
dependía de atopar as riquezas da India e sempre defendeu en público que se
atopaba preto de alí. Outros mariñeiros puideron visitar as terras descubertas,
como o italiano Américo Vespucio, quen escribiu uns relatos moi
populares acerca dos seus viaxes. En memoria destas obras, o novo mundo
acabaría levando o seu nome.
A
rivalidade entre Castela e Portugal polos novos territorios que ambos ían
descubrindo fixo que os Reis Católicos acudisen ao Papa de Roma para que
decidise sobre os dereitos sobre esas terras. Despois de varios acordos,
Castela e Portugal asinaron en 1494 o Tratado de Tordesillas. Nel decidiuse
trazar un meridiano situado a 370 leguas (uns 2000 km) ao oeste
de Cabo Verde; as terras situadas máis ao oeste dese meridiano serían para
Castela, e as situadas ao leste para Portugal. Deste xeito o rei portugués
mantiña as súas factorías en África e Asia, e tamén Brasil, cuxa existencia
posiblemente xa coñecía este monarca. Os descubrimentos supuxeron a creación
dos primeiros dous grandes imperios ultramarinos, o español e o
portugués. Foi tamén o comezo da exploración e elaboración de mapas do mundo, grazas
ao enorme traballo de cartógrafos do século XVI como Diego Gutiérrez.
Moitas
desas exploracións tiñan como obxectivo atopar un paso cara a Asia; en
1519 partiu de Sevilla a expedición capitaneada por Fernando de Magalláns,
que bordeou o continente americano polo sur, en busca dos mercados de cravo das
illas Molucas. O ano seguinte conseguiu cruzar cara ao Océano Pacífico polo
estreito que leva o seu nome, e cruzou este inmenso océano ata Filipinas, onde
morreu asasinado. Tomou o mando Juan Sebastián Elcano, que despois de
inimaxinables penurias completou a primeira volta ao mundo da historia,
regresando así á península ibérica.
5. Que documento asinan Castela e
Portugal para non entrar en conflitos polas novas terras a descubrir?
6. Que destino pretende acadar
Magalláns na súa expedición de 1519?
7. Que nome recibe o primeiro paso
marítimo atopado para cruzar ao Océano Pacífico?
9.4.
América precolombiana
Cando
os españois chegaron a América atoparon un territorio habitado por moitos
pobos. Estes pobos recibiron o nome de precolombianos, é dicir,
anteriores á chegada de Colón (Columbus, en latín). A maioría eran
pequenas tribos que tiñan formas de vida moi primitivas, como os caribes e os
taínos, nas Antillas. Pero tamén había grandes civilizacións, como a maia, inca
e mexica.
Os maias
poboaban a península do Iucatán e outros territorios dos actuais México,
Guatemala, O Salvador e Honduras. Alcanzaron grande esplendor entre os anos 300
e 900 da nosa era. Despois, as guerras e as loitas polo poder provocaron a súa
decadencia. Non formaron un Estado, senón que estaban organizados en cidades
independentes, gobernadas por un xefe supremo. A sociedade dividíase en distintos
estamentos, como na Europa medieval: nobres, sacerdotes, artesáns, campesiños e
escravos, que adoitaban ser prisioneiros de guerra.
Aínda
que os maias eran hábiles artesáns, a súa economía baseábase principalmente no
cultivo de millo, algodón, cacao, tomate e outros produtos. O comercio entre
cidades foi moi activo. A súa relixión era politeísta. Os sacerdotes estudaban
as estrelas para predicir o futuro e destacaron como brillantes matemáticos,
astrónomos, arquitectos e escultores. Desenvolveron a escritura, crearon
calendarios moi exactos e edificaron palacios e templos con forma de pirámide
graduada: Tikal, Tulum, Palenque, Chichen Itza...
8. Nomea tres pirámides construídas
polos maias.
Os incas
crearon un gran imperio, chamado Tawantinsuyu (as Catro Rexións) que
dominaba os pobos que habitaban os actuais Perú, Bolivia, Ecuador, Arxentina e
Chile. A autoridade máxima era o inca, considerado fillo do Sol, de aí
que os coñezamos por ese nome. A sociedade tamén era estamental, cunha clase
dominante que dispoñía de privilexios sobre o resto. E igualmente eran
politeístas, con deuses como Viracocha (deus creador), Inti (deus
do Sol), Pachamama (deusa da nai terra), etc. Foron grandes
construtores, como se ve na fortaleza de Cusco ou no poboado de Machu
Picchu; ademais foron quen de construír unha impresionante rede de calzadas
que comunicaban as rexións do imperio a través da cordilleira dos Andes.
9. Nomea tres divindades da
civilización incaica.
Os mexicas
(mal chamados “aztecas”) eran un pobo de guerreiros que poboaban o val de
México desde o século XII. Dominaban militarmente os pobos veciños, de quen
obtiñan tributos económicos ou “humanos” No s. XIV fundaron no lago Texcoco a
cidade de Tenochtitlán (actual cidade de México), que xunto con Texcoco
e Tlacopán constituíu unha tripla alianza que dominaba a rexión. O emperador
mexica tiña o título de Huēi Tlahtoāni (wei tlatoani), líder político, relixioso
e militar. A sociedade estaba organizada en estamentos, cunha nobreza (pipiltzin),
casta sacerdotal, campesiñado, comerciantes, escravos... O principal deus era Huitzilopochtli,
asociado co Sol. Os mexicas adoitaban sacrificar os prisioneiros de guerra
e os entregados como tributo en grandes cerimonias relixiosas, como xa fixeran
os maias e outros poboadores destas terras.
10. Que figura política é coñecida
como “huey tlahtoani”?
11. Escribe o nome das tres cidades do
lago Texcoco que forman o chamado “imperio mexica”.
9.5.
As transformacións sociais e económicas na Idade Moderna
A
sociedade da Idade Moderna seguiu dividida nos tres estamentos da Idade Media:
a nobreza, o clero e os traballadores. Nobreza e clero mantiveron os
privilexios que lles correspondían (exención de impostos, leis especiais para
eles, etc.). Porén, dentro do estamento dos traballadores, a burguesía
comezou a gañar cada vez máis importancia. Tratábase de familias de grandes
comerciantes e banqueiros, que puideron prosperar e amasar grandes fortunas.
Moitos emparentaron con familias nobres por matrimonio, para ascender na escala
social, e buscaron facer negocios coa monarquía.
Os
séculos XV e XVI foron unha época de prosperidade económica. O crecemento da
poboación, xa superados os efectos da Peste Negra, provocou un incremento da
demanda de alimentos. Isto ocasionou un aumento da produción agrícola e
o cultivo de novas terras. Os descubrimentos xeográficos desta época
favoreceron os intercambios comerciais. As cidades que contaban con grandes
portos, como Venecia, Anveres, Hamburgo, Lisboa, Londres ou Sevilla,
convertéronse nas grandes potencias económicas. O centro de gravidade da
economía europea foise desprazando desde o mar Mediterráneo cara ao océano
Atlántico, que agora daba acceso a multitude de destinos comerciais en todo
o mundo.
12. Que grupo social comeza a gañar
protagonismo durante a Idade Moderna? A que estamento pertencía?
13. Que cambio se produce na Idade
Moderna en canto aos centros do comercio marítimo?
14. Nomea cinco portos comerciais do
Atlántico que tiveron importancia na Idade Moderna.
Tamén
apareceron novos instrumentos económicos, necesarios para desenvolver as
actividades comerciais nas novas rutas descubertas. As empresas comerciais
requirían grandes investimentos de capital, e supoñían un alto risco, xa que
moitos barcos naufragaban durante a viaxe e outros eran asaltados por piratas.
Así, os comerciantes asociáronse en compañías comerciais para
compartiren tanto os beneficios coma as perdas. Os banqueiros, pola súa banda,
facilitaron o crédito mediante o uso da letra de cambio, que permitía
realizar operacións comerciais sen necesidade de levar o diñeiro en metálico. A
letra garantía que o banco entregaría a cantidade indicada noutra sucursal
situada na cidade de orixe do comerciante.
A actividade
bancaria foi adquirindo grande importancia e empezaron a destacar algunhas
familias. Nas cidades de Italia, os Médici, Spínola e Borromei tiveron
un gran poder económico e político á fronte da municipalidade. En Alemaña,
familias de banqueiros como os Fugger e os Welser, destacaron por
prestar grandes sumas aos monarcas españois do s. XVI, dos que recibían a cambio
grandes intereses e beneficios económicos (como as minas de mercurio de
Almadén, xestionada pola familia Fugger).
15. Cita dous avances de tipo
financeiro e tres familias de banqueiros que tiveron relevancia durante a Idade
Moderna.
Comments
Post a Comment